TOP Toernooi 2024 weer een groot succes!

Op zaterdag 13 januari vond het TOP Toernooi plaats bij TTV Avanti. Een invitatietoernooi met een sterk deelnemersveld, waaronder de Nederlands Kampioenen bij de heren en dames, de nummer 3 van het EJK en natuurlijk het vlaggenschip van Avanti zelf.

Het dit deelnemersveld beloofde het op voorhand al een dag te worden met veel spektakel. En spektakel, dat werd het.

In 6 poules van 4 werd uitgevochten welke 12 spelers door mochten in het hoofdtoernooi en welke 12 spelers naar het troosttoernooi moesten. Na de eerste wedstrijden bleek al dat het een verassend toernooi zou worden. Zo zat onze eigen Martin Groenewold in een erg zware poule, maar na elke wedstrijd in de beslissende game met het minimale verschil te spelen, waarvan hij er twee winnend afsloot, plaatste hij zich knap voor het hoofdtoernooi. Martin zou echter Martin niet zijn als hij ook daar zijn huid duur zou verkopen. Zo won hij in de eerste wedstrijd, wederom met het minimale verschil, van de nummer 5 geplaatste Eredivisionist Floris Zur Muhlen.
Vervolgens stond hem nog één horde te wachten voor een plek in de halve finale: de titelverdediger en nummer 3 van het afgelopen EJK Kas van Oost. Dit talent kwam naar Hazerswoude-dorp met maar één doel: de titel. Het werd een spannende pot waarbij beide heren boven zichzelf uit moesten stijgen. Toen de rook was weggetrokken, was het Kas van Oost die aan het langste eind trok. Toen Martin na deze wedstrijd met opgeheven hoofd voor de pers verscheen, vertelde hij dat hij sinds tijden weer het niveau haalde wat hij ooit in de Eredivisie liet zijn toen hij jong was. Een geslaagd toernooi voor hem dus.

De overige Avanti-spelers wisten helaas niet te stunten. Dennis Roggeveen haalde nog knap de halve finale van het troosttoernooi (door te winnen van teamgenoot Vincent Swart) en trof daar Nederlands Kampioene Emine Ernst. Emine bleek hier een maatje te groot en haalde terecht de finale van het troosttoernooi. Hier trof zij Arjan Huiden. In een spannende wedstrijd was het Arjan die aan het langste eind trok.

De andere verassing van het toernooi was good old Ronald Rijsdorp. Deze oud-Avantiaan (nu spelend bij Pecos in Oegstgeest) won erg knap al zijn poulewedstrijden (waaronder van de nummer 4 geplaatst van het toernooi). In het hoofdtoernooi verschalkte hij vervolgens 2 Eredivisionisten en veroverde hij geheel terecht een plek in de halve finale. In deze halve finale stond Kas van Oost te wachten. Het niveauverschil was hier duidelijk te zien; Ronald kon niet verassen en Kas verdiende hiermee terecht een plek in de finale.

In de finale trof Kas zijn teamgenoot en tevens goede vriend Barry Berben. Een herhaling van de finale van vorig jaar. Barry, die in 2023 Nederlands Kampioen werd, kende tot aan de finale een goed toernooi; weinig gameverlies en hij rekende in de halve finale met het minimale verschil nog sterk af met Jochem de Hoop.

Het niveau in de finale was adembenemend. Het was goed te zien dat beide heren voor de titel wilden gaan. Barry wilde revanche op de verloren finale van vorig jaar en Kas wilde zijn titel maar al te graag prolongeren. Na een 1-1 stand in games lukte het Barry om nóg een stapje extra te zetten en wist hij de drie opeenvolgende games te winnen. Eindstand: 4-1 in het voordeel van Barry Berben.
Hiermee schrijft hij voor het eerst in zijn carrière dit prestigieuze toernooi op zijn naam. “Dit is ongelooflijk. Je wordt ’s ochtends wakker en hoopt natuurlijk op een finaleplek. De verwachtingen waren hoog, maar om vervolgens in deze ambiance dit niveau op tafel te leggen, wauw. Trots overheerst op dit moment!”, aldus Barry Berben na de gewonnen finale.

Toernooileider Steven Pouw kijkt ook terug op een geslaagde editie.
Na de prijsuitreiking werd er voor alle spelers, coaches en toeschouwers een maaltijd geserveerd.
Daarna was er livemuziek en volop gezelligheid.