Avanti buitenkantIn 1990 veranderde er een hoop bij Avanti. Zo hingen José en Ellen Bakker hun batjes aan de wilgen en speelden Chen Sung, Rob Turk en Robert de Groot hun laatste competitiejaar bij Avanti. Het trio behaalde in de competitie een tweede plaats achter Tempo Team.

Nog één keer werd er een compleet nieuw eerste herenteam aangetrokken. De Roemeen Vasile Florea (24 van de wereld) moest Maxell/Avanti meenemen naar de nationale clubtitel en hij kreeg daarbij versterking van de talenten Trinko Keen, Casper Mol, Merijn de Bruin en Michel de Boer. In 1990 werd er voor het laatst meegedaan aan de Europacup. In de derde ronde was het ijzersterke TTC Jülich uit Duitsland met 5-1 te sterk. In dat team speelden de Chinees Wang Hao en de Roemeen Fejer-Konnert. In de eredivisie haalde Avanti de 3e plaats en voor het eerst in de geschiedenis werd de nationale beker gewonnen. In 1991 beeindigde sponsor Maxell het contract waarna de topsport bij Avanti definitief ten einde kwam.

Het einde van de topsport
In het vierde decenium van het 40 jarig bestaan is Avanti doorgegroeid naar de vereniging die het nu is. Het overwegend op de topsport gerichte karakter van de vereniging is in de jaren ’80 langzaam gaan schuiven. Dat proces heeft zich in het begin van de jaren ’90 voortgezet. Avanti is daarmee gegroeid naar een vereniging die primair is ingericht om zo veel mogelijk mensen de gelegenheid te geven te tafeltennissen. Daarbij werd de aandacht in eerste instantie gericht op de recreatieve sport. Daarbinnen is er ook ruimte voor degenen die topsport willen bedrijven. Het begin van de jaren ’90 laat een steeds verdere afnemende inspanning zien om zich door middel van het ‘grote geld’ topspelers en toptrainers binnen te halen en te houden. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat die inspanningen helemaal werden stopgezet en door iedereen werd aanvaard dat die periode van topsport voor Avanti afgesloten was. Ondanks het einde van de topsport bij Avanti werden er toch nog aansprekend resultaten geboekt. Zo werden onder andere Edwin Vente, Ronald Vijverberg, Michael van der Haar en Vincent de Beer Nederland Kampioen.

Financiële toestand
De finaciële toestand van de vereniging is in de jaren ’90 verder doorgegroeid en zeer stevig te noemen. Rond 1996 is de op het clubgebouw rustende hypotheek volledig afgelost en is de club vrij van rente- en aflossingslasten. Die in de 90’er jaren versteviging van de financiële situatie resulteerde erin dat gedurende de periode 1990-2000 de contributie geen enkele keer verhoogd is. De penningmeester Henk Smit en de rest van het bestuur hadden in die tijd een stevig fundament neergezet voor de toekomst, terwijl er in die zelfde tijd toch allerlei activiteiten zijn geweest en de vereniging zeker niet stil gezeten heeft.