Bettine VriesekoopDe jaren ’70 betekenden voor Avanti vooral de ontwikkeling van een dorpsclub, die in een eenvoudige gymzaal speelde, naar een topclub met een schitterende eigen accomodatie.

Opvallend was dat dit bereikt werd door de club zelf, door alle leden die eensgezind en zeer gedreven bezig waren een doel te verwezenlijken, nl. Avanti een prominente plaats binnen tafeltennisland te geven. De sportieve successen motiveerden de leden enorm en zorgden voor een saamhorigheidsgevoel dat Avanti enorm sterk maakte tegenover anderen. Vanaf de begin jaren ’70 had men maar één doel en dat was de realisatie van een nieuwe eigen accomodatie. Na keihard werken en vele zweetdruppeltjes later betekende de opening van het clubgebouw in mei 1976 de beloning voor keihard werken, niet alleen van de bouwcommissie en het bestuur, maar ook van alle leden die aan allerlei acties meegeholpen hadden. Het eigen gebouw betekende: een ruime zaal, goede sanitaire voorzieningen, een gezellige kantine, kortom alles wat Avanti in die periode daarvoor zo ontbeerde. Het clubgebouw bleek een grote aantrekkingskracht te hebben, zodat het ledenaantal voortvarend groeide.

Sportieve successen nationaal en internationaal
De jaren ’70 werden gekenmerkt door een voortzetting en groei van de sportieve successen. De training van Gerard Bakker bleef niet zonder resultaten, de Avanti-jeugd ging tot de top van Nederland behoren. De Nederlandse Jeugdkampioenschappen in 1970 betekenden een groot succes. Els Vreeburg behaalde op 3 mei 1970 in Deventer als eerste van Avanti een nationale titel bij de meisjes aspiranten. Bovendien won zij dat jaar de Halex-achtkampen en speelde zij een interland tegen Frankrijk.

Het jaar erna, voorjaar 1971, werd het 1e meisjesteam van Avanti, bestaande uit Els Vreeburg, Elly Pannebakker en Liesbeth Smits, kampioen van Nederland. Heren 1 behaalde een 1e plaats in de 1e klasse, zodat zij ook landelijk mochten gaan spelen. In het najaar van 1971 startte het 1e meisjesteam met dispensatie in de Landelijke Hoofdklasse bij de dames.  In 1972 stond de naam van Bettine Vriesekoop voor het eerst vermeld in het clubblad en wel als winnares van het Oliebollentoernooi bij de meisjes pupillen. Heren 1 (Theo Louwers, Jan van Wetten en Leo Straathof) werd in 1973 kampioen in de Overgangsklasse en promoveerde naar de Promotie Hoofdklasse een klasse waar de dames van Avanti toen al uitkwamen.

Meisjes 1 werd in 1975 voor de 2e keer in successie kampioen van Nederland. Bettine Vriesekoop (foto), Wilma en Brigitte Kooter zorgden voor dit succes. Bettine liet dit jaar al meer van zich horen, ze werd Nederlands Kampioen bij de meisjes pupillen; ze werd Benelux kampioen bij de meisjes cadetten en ze won de Limburg Coupe. Ook nam ze deel aan de Europese Jeugdkampioenschappen en kwam daar tot de laatste 16.  In september 1976 werd voor de 1e keer om de Europacup gespeelden wel tegen SE Boedapest. Het Europacup-avontuur was direct afgelopen, aangezien er met 5-2 verloren werd.

Rijsdorp 1984Begin 1977 had Avanti ruim 150 leden en 160 donateurs. De competitie in januari 1977 werd gestart met 13 herenteams, 6 damesteams, 6 jongensteams en 4 meisjesteams. In 1977 traden Irene Schmidt (al een gelouterde speelster- Olympisch Kampioene 1976 minder validen) en Ronald Rijsdorp (een zeer veel belovende junior) toe tot Avanti. In ditzelfde jaar zorgde Bettine voor een geweldige sensatie door Europees Jeugdkampioen te worden!! De dames kwamen dit jaar een ronde verder in de Europacup, waarin wederom SE Budapest te sterk was.

In 1978 werd er weer een meisjesteam van Avanti kampioen van Nederland. Nu zorgden Gudi van Griethuizen, Monique Kooter en Annette van der Spek voor dit geweldige succes. Heren 1 plaatsten zich voor het eerst in de historie van Avanti voor de eredivisie. Het team bestond toen uit Theo Louwers, Ronald Rijsdorp en Bettine Vriesekoop. Het seizoen daarop presteerden deze promovendus uitstekend door gelijk de 2e plaats op te eisen in de eredivisie. Daarnaast kwamen de dames tot de halve finale van de Europacup 2 en werden er een hele rits spelers Nederlands Kampioen (zie individuele titels in de Hall of Fame).

Toernooien
Begin jaren ’70 was Avanti voortdurend onderweg om achtkampen (toenmalige meerkampen), Nederlandse Kampioenschappen, Haagse kampioenschappen en nagenoeg elk toernooi in Nederland te spelen. Dit was alleen mogelijk, omdat er een enthousiaste groep mensen was die ontzettend veel tijd stak in de vereniging. Het hoogtepunt vormde elk jaar de Haagse kampioenschappen. Een bus vol Avanti-junioren belegerde op zaterdag de sporthal Overbosch, terwijl dat zondags nog eens dunnetjes overgedaan werd door de senioren. Berucht waren de toeters, maar vooral de ratels, waar menig afdelingsbestuurder een fikse hoofdpijn aan overhield. Uiteindelijk werd Avanti beleefd verzocht de ratels voortaan thuis te laten.

De Hazerswoudse Kampioenschappen vormden ieder jaar een hoogtepunt van gezelligheid binnen de vereniging en waren een echte dorpshappening, waar vele dorpsgenoten en oud-dorpsgenoten met plezier op terug kijken. Tot en met 1974 werd er nog gespeeld in garage Bos. In 1975 had het bestuur het veel te druk met de bouw van het clubgebouw en werden er geen Hazerswoudse kampioenschappen gespeeld. In het nieuwe clubgebouw werd de traditie voortgezet, hoewel de Hazerswoudse kampioenschappen toch anders van sfeer en omvang werden. Kijk voor alle Hazerswouds Kampioenschappen van de jaren ’70 in de Hall of Fame.