VEENENDAAL – De tafeltennissers van Avanti hebben een goed seizoen in de eerste divisie A, waarin ze op een keurige tweede plaats eindigden, zaterdag 7 mei afgesloten met een nipte nederlaag tegen de nummer zeven van de eredivisie, Klimaatgroep Stars.

Door: Ron Hoogendam

Het betrof afgelopen zaterdagmiddag een promotieduel om een plaats in de eredivisie, bij gastheer SKF in Veenendaal. Met ongeveer dertig enthousiaste supporters reisde de karavaan af naar Veenendaal om het drietal Steffen Greup, Simon Goessens en Frank Hollak (Leon van Boven bleef vanwege een privéfeestje in Brabant) een hart onder de riem te steken tegen het geplaagde Midstars uit Middelstum.

De meesten waren echter niet hoopvol gestemd maar onder het motto ‘je weet maar nooit’ koesterde men aan Hazerswoudse kant toch hoop op een goed resultaat. Na ruim drie uur bleek Midstars net iets beter of gelukkiger uit de strijd te komen: 3-2.

Toch was Avanti akelig dichtbij een ticket voor de eredivisie waaruit het twee jaar geleden degradeerde. Na een nederlaag van Hollak tegen het jonge talent Colin Rengers kwamen de luid aangemoedigde Hazerswoudenaren sterk terug met fraaie overwinningen van Steffen Greup (3-1 tegen Jan Tammenga) en Simon Goessens (3-2 tegen verdediger Arnoud Meijer).

Vervolgens leek Avanti via kopman Greup af te steven op de winst nadat de karaktervolle speler een 2-0 voorsprong nam tegen Rengers. Maar de 19-jarige opponent bleek niet alleen technisch sterk maar vooral ook mentaal goed in zijn vel te steken en pakte de derde en vierde game. In de vijfde game kwam Greup nog met 8-6 voor maar verloor bij 10-10 de controle waarna Rengers zijn ploeg via 12-10 in leven hield met de aansluitende 2-2 totaal stand.

In de beslissende laatste partij had Hollak op een gewonnen game na helaas niet het vermogen om Tammenga van zich af te schudden waardoor de dolgelukkige Groningers zich eredivisionist mogen blijven noemen.

Avanti mocht met opgeheven hoofd het strijdtoneel verlaten. ‘Jammer, maar helaas’, waren de veelzeggende woorden in het Avanti kamp. ‘We hoeven er niet echt rouwig om te zijn. Sportief was het leuk om te promoveren, maar qua sfeer en gezelligheid is er niks mis met de sterke eerste divisie waar de wedstrijden gewoon op zaterdag gespeeld worden, terwijl er in de eredivisie vaak op zondag gespeeld moet worden’, stelde Greup nuchter.

Ook de in Veenendaal aanwezig Avanti voorzitter Nico Stolwijk deelde die mening. ‘We willen best naar de eredivisie, we hebben daar ook de potentie voor, maar niet als de ‘heen en weer’. Onze doelstellingen op de club hebben we dit seizoen bereikt en daar zijn we trots op’, aldus de preses, die doelde op de goede prestatie van heren één, twee en drie alsook de keurige derde plaats van de vrouwen in de elitepoule van eerste divisie.