Zonder jeugd geen toekomst!

Onze vereniging heeft het ledenaantal het afgelopen jaar op peil kunnen houden (plm. 170). Voor wat betreft de instroom heeft de wervingscommissie met succes de basisschoolkampioenschappen georganiseerd, heeft op de jaarmarkt reclame gemaakt voor tafeltennis en ervoor gezorgd dat ook de superstarcursus kon plaatsvinden. Dit alles heeft een aantal nieuwe leden opgeleverd. Een even groot aantal is echter afgehaakt. Hoewel we het beter doen dan de landelijke, negatieve trend kunnen we niet tevreden zijn. Avanti heeft komend seizoen 5 jeugdteams in competitieverband. Voor een gezonde toekomst van de vereniging is het nodig dat we meer jeugdleden aan ons binden, die het liefst ook competitie gaan spelen. Dat is tegenwoordig met zoveel andere keuzemogelijkheden geen vanzelfsprekendheid meer. Het bestuur heeft de ambitie uitgesproken een nieuwe lichting jeugdspelers aan ons te binden die plezier heeft in het tafeltennis en waarvan uiteindelijk ook een paar spelers/speelsters een hoger niveau kunnen halen.

We hebben recentelijk de wervingscommissie weten uit te breiden tot 7 personen (jeugd, jongeren, oudere jongeren, jongere oudere) en gaan binnenkort brainstormen over te ondernemen activiteiten. Daaruit moet een (wervings)plan voortvloeien. We beseffen dat we anders te werk moeten gaan willen we in onze doelstelling slagen. We moeten ons de vraag stellen waarom steeds minder jeugd gaat tafeltennissen en waarom er steeds meer afhaken. En waarom zijn er zo weinig meisjes over? Het is niet alleen een kwestie van ledenwerving, maar ook een kwestie van het creëren van een warm bad voor de jeugd, van sociale binding met de club. Hierdoor kan ook het percentage competitiespelers weer gaan stijgen. Hoe gaan we dit voor elkaar krijgen? Heb je ideeën? Laat het ons weten!

Nico Stolwijk
voorzitter@ttvavanti.nl