Het gaat niet goed met de tafeltennissport in Nederland. Cijfers? Het aantal competitiespelende  jeugd in de afdelingen is met een kwart gedaald van 4.253 (2012) naar 3.190 (najaar 2016). Bij de senioren is de daling  15%: van 14.105 naar 11.996. Het landelijke niveau laat eenzelfde beeld zien. Schrikbarend. Je hoort en ziet het overal als je in het tafeltenniswereldje rondloopt. Zo kon de sporthal in Tilburg – waar op 20 november het A-toernooi voor de jeugd werd gespeeld – alleen worden gevuld door tegelijkertijd een veteranentoernooi en het NJK  paratafeltennis te organiseren. Op dezelfde dag werd bij Avanti het jaarlijkse opstaptoernooi voor de jeugd van de afdeling West afgelast vanwege te weinig inschrijvingen: 10 stuks.

Het tij keren

Nu is dit de NTTB natuurlijk ook opgevallen en worden plannen gesmeed om het tij te keren: alle  jeugd moet in Duo-vorm gaan spelen; bij senioren in de afdeling moet Duo de dominante vorm worden (met een beetje geluk zouden driemensteams nog enkele jaren gedoogd worden); Promotie/degradatiewedstrijden alleen nog in Duo-vorm; de derde divisie vervangen door een regio-competitie en landelijk spelende  teams zouden nog wel met zijn drieën het land in gaan, maar mogelijk spelen zij nog maar 7 wedstrijden.

Kritiek

Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk. Maar is bovenstaande het juiste recept? Om dat uit te vinden heb ik de ALV van de afdeling West bezocht, waarin de nieuwe plannen op de agenda stonden. Kort samengevat: Er is geen (goede) analyse van de oorzaken, er is geen goede evaluatie van wat er al in gang is gezet (Limburg Duo-competitie), kritiek die clubs in een eerder stadium hebben geleverd op de plannen hebben niet geleid tot aanpassing , er is ook geen enkel idee wat het effect van de plannen is op de bestaande leden. Wat vinden die leden er eigenlijk van?

Een van de aanwezigen op de ALV gaf een inkijkje van een onderzoekje  dat onder leden van zijn club is gedaan. Conclusie: (1) jeugdleden lopen weg om diverse redenen, maar de competitie-opzet werd daarin niet/nauwelijks genoemd; (2) senioren willen kunnen kiezen uit een divers aanbod. Beperkingen aanbrengen is funest; (3) de prijs-prestatie van de NTTB wordt als (erg) laag beoordeld. Het is maar 1 onderzoekje bij 1 club, maar de uitkomsten geven te denken.

Bondsraad

Het voorstel voor het aanpassen van de  competitie-opzet is in de Bondsraad van 19 november besproken en heeft tot veel discussie geleid. Op de website van de NTTB staat hierover het volgende: “Nadat alle vragen en opmerkingen waren besproken stelde het Hoofdbestuur voor het competitievoorstel in een volgende (extra) bondsraadvergadering te behandelen en dan ofwel met een uitgebreidere onderbouwing en toelichting te komen van het huidige voorstel, ofwel een aangepast voorstel in te brengen. Hiermee werd door de Bondsraad ingestemd”.

Terug naar de tekentafel dus! Ik heb nog een suggestie voor de plannenmakers. Blijf dichtbij de leden, vraag hen wat ze ervan vinden alvorens een plan in te voeren, evalueer met hen de ervaringen en stuur waar nodig bij. Geef leden het gevoel dat ze belangrijk zijn. Anders konden goed bedoelde plannen wel eens hele nare verrassingen opleveren!

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl