We hebben in december weer een prachtige maand achter de rug. Heren 1 en Dames 1 plaatsten zich voor de kampioenspoule van de eerste divisie; de Open Hazerswoudse Kampioenschappen waren een succes; de basisschoolkampioenschappen met 74 deelnemers en veel ouders waren een groot feest; de koppelklaverjasavond was met 230 deelnemers weer erg gezellig en op 6 januari was het Toptoernooi, dat gewonnen werd door Michel de Boer, fantastisch georganiseerd. Avanti op zijn best, een bruisende en gezellige vereniging waar naast breedtesport ook sport op hoger niveau bedreven wordt.

Maar er is ook een andere zijde. Landelijk haakt de helft van de sportende kinderen vroegtijdig af, omdat ze geen plezier meer hebben in hun sport. Ze hebben tegenwoordig veel andere afleidingen, zoals hun gameboy. Ook bij Avanti is het aantal jeugdleden de afgelopen jaren afgenomen en stagneert de doorstroming naar de senioren. Lichtpuntjes zijn de deelname aan de superstarcursus het afgelopen najaar en het enthousiasme bij de basisschoolkampioenschappen. Maar vooralsnog heeft Avanti komend voorjaar nog maar 3 jeugdteams in de competitie. Dat is zorgelijk.

Een ander punt van zorg is dat Avanti elk jaar kwetsbaarder wordt als het gaat om het uitvoeren van vrijwilligerswerk. Het wordt steeds moeilijker noodzakelijke en leuke dingen te organiseren als het aantal vrijwilligers slinkt. Tot op heden kon de vereniging – naast leden die best wel een steentje willen bijdragen – leunen op een vaste groep leden van het eerste uur. Bij noodgevallen staken en steken zij de handen uit de mouwen. Zij hebben echter niet het eeuwige (vrijwilligers)leven of houden het na zo vele jaren voor gezien. Er moet hiervoor een oplossing gevonden worden willen we ook in de toekomst een vitale vereniging kunnen blijven.

Daarom ben ik er voorstander van om een werkgroep te vormen die gaat nadenken over die belangrijke vraag: hoe blijven we een aantrekkelijke, bruisende vereniging. Waar willen we als vereniging over 5-10 jaar staan? Wat is daarvoor nodig en hoe gaan we dat realiseren? Moeten we bijvoorbeeld meer gaan samenwerken met andere verenigingen? Zo ja, wat en hoe dan? Moeten we ons clubhuis meer openstellen voor maatschappelijke activiteiten? Zo ja, wat en hoe dan? Hoe binden we jeugd? Hoe gaan we met vrijwilligerswerk om of moeten we meer activiteiten (betaald) gaan uitbesteden? Belangrijke vraagstukken waarover nagedacht moet worden.

Wil jij meedenken over de toekomst van Avanti? Meld je aan via onderstaand mailadres. Gelukkig Nieuwjaar!

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl