Op zaterdag 25 maart vindt een extra Bondsraadvergadering plaats. Meest in het oog springende agendapunt zouden de plannen van het Hoofdbestuur (HB) van de NTTB zijn  om de competitieopzet aan te passen en zo de leegloop in tafeltennis te stuiten. De plannen van het  HB  kregen de afgelopen herfst veel kritiek. De Bondsraad droeg het HB op het huiswerk over  te doen. Grote verbazing daarom dat op de agenda van de extra Bondsraad geen nieuw, onderbouwd voorstel staat om de competitie te versterken, maar slechts een ‘onderzoeksopzet aanpassing competitie’. Blijkbaar was het eerste voorstel toch minder onderbouwd dan het HB zelf beweerde. Navraag door onze afdelingsvoorzitter bij de directie van de NTTB maakte duidelijk dat er inderdaad nu geen voorstel komt en dat het zelfs op dit moment geen prioriteit heeft. Eerst met veel stoom en kokend water de competitie willen aanpassen en even later heeft het geen prioriteit meer. Bijzonder, zullen we maar zeggen.

Afdeling West blijft echter niet bij de pakken neerzitten. De terugloop in deelname  aan de aloude competitievorm (10 wedstrijden), zowel bij de senioren als jeugd, blijft zich gestaag voortzetten. Inmiddels is in onze afdeling de (senioren) duo-competitie groter dan de reguliere competitie. Waren er in het voorjaar van 2012 nog 500 reguliere seniorenteams en 286 duo-teams inmiddels zijn er nog 357 reguliere teams over (-29%) en is het aantal duo-teams gestegen naar 380 (+33%). Landelijk onderzoek van het Bondsbureau zou 2 oorzaken aantonen voor deze ontwikkeling: een te lange speelduur en te weinig effectieve speeltijd. En dan heb ik het nog niet eens over de vergrijzing die toeslaat. Het aandeel spelers in de leeftijdscategorie boven de 50 jaar bedraagt ruimt 60%. Slechts 10% is jonger dan 30 jaar.

Het huidige competitiestelsel (regulier en duo naast elkaar) stelt de competitieleiders voor steeds grotere uitvoeringsproblemen. Er moet worden ingegrepen, een nieuwe koers moet worden ingeslagen.  De afdeling heeft daar een aantal ideeën voor die erop neerkomen dat het aantal partijen per wedstrijd wordt teruggebracht naar 5, 7 of 8. Op 13 maart wordt overleg gevoerd tussen het afdelingsbestuur en de verenigingen met als doel draagvlak te krijgen voor een nieuw, toekomstbestendig competitiemodel. Het bestuur van Avanti wil graag van haar leden weten wat zij vinden van de nieuwe  ideeën. Daartoe zal binnenkort een korte peiling worden gehouden. Houdt de volgende e-nieuwsbrief dus in de gaten. Wil je nu al je mening kwijt of heb je ideeën? Laat het ons weten!

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl