foto1De jaren zestig kenmerkten zich met name door groei. In 7 jaar tijd groeide Avanti uit tot de op 4 na grootste vereniging van Nederland! De gymzaal van de Rooms Katholieke school barstte bijna uit zijn voegen aan het eind van de jaren ’60.

Er werden uitgebreide jaarverslagen gemaakt over toernooien, competitie en de populaire ‘Hazerswoudse Kampioenschappen’ die vanaf 1969 ook verschenen in het nieuw opgerichte clubblad ‘De Lange Vinger’. Nagenoeg het gehele decennium stond de vereniging onder leiding van een stabiel bestuur met Wim van Beek als voorzitter, Aartjan van der Poel als secretaris en Jan Rietveld als penningmeester. Een begin werd gemaakt met acties: speldjes-actie, luciferactie en sporttoto deden hun intrede en dit zou, tot de dag van vandaag, altijd een kenmerk van Avanti blijven. Op zaterdag 9 december 1961 werd Avanti uit haar schijndood gewekt, de directe aanleiding was de voltooide restauratie van de Oude School. Op 1 juni 1966 hield men de eerste ledenvergadering in zaal Vreeburg, er waren 17 aanwezigen. Die vergadering is van groot belang geweest omdat het bestuur en gevolg beslisten meisjes toe te laten tot de vereniging. De tweeling Cock en Lia Timmermans meldde zich als eersten. Op de Hazerswoudse kampioenschappen ging Cock Timmermans als eerste jeugdkampioene de geschiedenis in. Kwam men voorheen in rode shirts achter de tafel, opeens moesten de leden zich in het groen hullen. Volgens de experts maakte rood de tegenstander agressief en bereikte groen het tegenovergestelde.

Het ledenaantal groeide gestaag. Op de jaarvergadering van juni 1967 was de voorzitter verheugd over de opkomst van 47 leden. Hij huldigde twee kampioensteams en waarschuwde de leden niet te hoog van de toren te gaan blazen. Inmiddels was Wim Anker, lid van Scylla uit Leiden, bereid gevonden de trainingen te verzorgen, dit verleidde de voorzitter tot de uitspraak: “Hij is zowel onbetaalbaar als onmisbaar.” Hierna kregen de leden een voorstel tot contributieverhoging voorgeschoteld van 10 cent per week. Op de jaarvergadering van 1968 vond voorzitter Wim van Beek het na 17 jaar tijd om een stapje terug te doen, waarna hij als eerste het erelidmaatschap van de vereniging kreeg. “Door zijn toedoen zijn vele Hazerswoudse inwoners en inwoonsters tot de tafeltennissport gekomen.” Andere bestuursleden in die periode waren: Trees Groenewegen, Jos van der Werf, Aartjan Pannebakker, Ron Fase, Piet Fase, Cees Stolwijk, Lia Timmermans, Karel Drexhage, Sjaak van Nierop, Leo van Wetten en Piet Kerkvliet. Een andere belangrijke gebeurtennis was het contracteren van trainer Gerard Bakker in 1968.

Kampioenen
In 1962 begon Avanti met twee teams aan de competitie. Het eerste team begon direct al in de 2e klasse van de afdeling Den Haag en het tweede speelde een klasse lager. De voorzitter merkte na een kampioenschap naar de 1e klasse op dat er nog 6 maal het kampioenschap behaald moest worden, alvorens we landskampioen zijn, achteraf historische woorden. In 1966/1967 deden voor het eerst meisjes mee aan de competitie. Het eerste meisjesteam, Nora van Beek, Cocky en Lia Timmermans, wist direct de kampioenstitel in de wacht te slepen. In 1968/1969 plaatste het 1e jongensteam bestaande uit Jan van Wetten, Theo Louwers en Gertjan de Ruiter zich na een spannende eerste competitiehelft voor de landelijke competitie en werd uiteindelijk 2e van Nederland. Aan het eind van de jaren ’60 was Avanti qua ledenaantal de vijfde vereniging van Nederland. Er speelden toen 6 heren-, 2 dames-, 7 jongens- en 6 meisjesteams in de competitie. Zowel Jongens 1 als Meisjes 1 speelden mee in de landelijke competitie. Avanti stond op de kaart van tafeltennis Nederland! In de jaren ’60 werden ook de clubkampioenschappen en de Hazerswoudse kampioenschappen gespeeld. Aartjan Pannebakker werd de eerste clubkampioen in 1962 terwijl Dick van Wetten in 1966 de eerste Hazerswoudse titel greep.