Het bestuur wenst iedereen een sportief, gezond en gezellig Nieuwjaar! De Nieuwjaarsborrel die op zondag 3 januari werd gehouden was weer gezellig en had een speciaal tintje met bijzondere hapjes van chef-kok Tomas Rejda.

Thema van mijn Nieuwjaarspraatje was de stand van zaken van het tafeltennis in Nederland. Die is niet best. Code Rood. Het aantal leden van de NTTB gaat al jaren met sprongen achteruit en is inmiddels onder de 30.000 uitgekomen. Het aantal actieve jeugdleden is in een jaar tijd met bijna 10% gedaald en bij de senioren slinkt het aantal competitiespelende leden met zo’n 5% per jaar. Het duiden van de oorzaak is niet zo moeilijk. Een competitiewedstrijd duurt zo maar 4 uur. Wie heeft er nog zin om tot wel half 1 in de nacht te spelen, na een lange werkweek? En dan heb ik het nog niet over de lange reistijden als je net iets beter bent dan de rest. Het huidige tafeltennisaanbod past steeds minder bij onze tijd. Het moet allemaal aantrekkelijker en flitsender. Nieuwe vormen zijn nodig. En wat doet de NTTB? Die presteert het om de bondscontributie ook dit jaar weer fors te verhogen. In enkele jaren met maar liefst 30%. En wat krijg je als club of lid daarvoor terug? Ik ben nog op zoek naar het antwoord.

Het is daarom moedig van Ted van der Meer om een alternatieve tafeltennisbond te starten die het tafeltennis weer aantrekkelijk wil maken, wil luisteren naar wat mensen (tegenwoordig) willen en daarop wil inspelen en dat ook nog tegen lage kosten. Interessant om te volgen of ook Avanti hier iets mee kan.

Wij steken met een stabiel ledenbestand gunstig af tegenover de landelijke trend. De afgelopen maand met succesvolle en druk bezochte evenementen als de Open Hazerswoudse, de Basisschoolkampioenschappen, het Koppelklaverjassen en het NK schuurpapier laat zien dat Avanti leeft en dat het gezellig is. Daar kunnen we trots op zijn! Toch zijn er ook belangrijke uitdagingen. Hoe zorgen we dat er voldoende jeugdleden instromen, hoe krijgen we meer vrouwen en meisjes bij de club, hoe houden we de speelzaal op vrijdagavond gevuld? Hoe kunnen we ons fijne clubhuis ook op andere tijden meer benutten? We zullen creatief en actief moeten zijn. Daarbij moeten we op zoek naar nieuwe verbindingen. Zo is het bestuur al een samenwerking aangegaan met Actief Rijnwoude, waarover binnenkort mee. Maar er is meer nodig. Heeft u ideeën? Laat het ons weten!

Nico Stolwijk
voorzitter@ttvavanti.nl