Nieuwe look bar

Wie nu de kantine inloopt zal hopelijk blij verrast zijn bij de aanblik van de bar. Recentelijk zijn er nu 2 nieuwe biertapzuilen geplaatst. Ook zijn er nieuwe soorten bier verkrijgbaar. Dit alles heeft te maken met een aantal zaken.

Vanuit diverse kanten waren er verzoeken om eens een ander biermerk te gaan tappen. Warsteiner is een pils waar je van moet houden en bedient dan ook een specifieke doelgroep. Voor het overstappen van biermerk was het verzoek de 2 bestaande zuilen terug te geven aan Warsteiner. Dit gaf Avanti de kans te professionaliseren naar 2 nieuwe tapzuilen met 2 kranen aan iedere zuil. Dit heeft tot gevolg dat we nu Jupiler en Hertog Jan gaan schenken aan pils op de linker tap, voor de klant rechts. De andere tapzuil heeft het oude vertrouwde Texels Skuumkoppe bier en een bier van de maand. Op dit moment is het bier van de maand Brugse Zot blond en zal bekeken worden hoe dit bier aanslaat. Voordeel is dat we vrij zijn hierin.

Zoals de barvrijwilliger al heeft gemerkt hebben we ook sinds enige tijd een fustenkoeling onder de bar. Hierin passen 8 fusten. Zodoende kan elke zuil worden voorzien van een bier en kunnen ook de fusten die voorgekoeld moeten staan als er een fust leeg is achter het aangesloten fust staan.

De druk (bar) van het tappen van pils en bier is nu ook voor iedere tap afzonderlijk regelbaar. Deze druk is zorgvuldig afgesteld op het biersoort. Ons verzoek is om niet aan de drukregelaars te komen. Biertappen is een vak apart en niet iedereen is er even handig in. Daarom wil ik (Ron Laken) binnenkort gaan onderzoeken of er animo is voor een biertap cursus. Buiten een gezellige bezigheid ook goed voor de clubkas (minder bierverspilling). Het verwisselen van fusten is niet anders dan dat het voorheen ook ging. Mocht je niet weten hoe dit gaat roep er dan iemand bij die het wel weet. Ga niet zelf expirimenteren.

Marge

Door de vele vrijwilligers die nu achter de bar staan (wat Avanti zeer waardeert, en inmiddels noodgedwongen ook wel verlangt van de leden) is er minder controle op de verkoop. De barcommissie onderzoekt momenteel een aantal kassasystemen. Hierin gaan we elke verkoop registreren. Dit voorkomt onnodig papierwerk, vage bonnetjes en discussies. Verzoek is ook aan iedereen om voor het verlaten van het pand de rekening te voldoen.

Dit systeem is bij veel verenigingen al succesvol gebleken en duikt ook bij veel tafeltennisverenigingen op. In de gewone horeca zaken is het al jaren gemeengoed.

Dit geeft inzicht wat er aan (geoorloofd en ongeoorloofd) eigen gebruik wordt genuttigd. Ook regels zijn niet altijd even duidelijk geweest. Zo krijgen de tegenstanders en begeleider altijd een kop koffie of thee. De spelers van Avanti moeten deze afrekenen. Binnenkort willen we daar ook duidelijker in zijn. De stelling is eigenlijk vrijwilligers mogen een consumptie nuttigen (bv oud papier). Binnenkort meer duidelijkheid daarover! Op het kassasysteem is dit ook makkelijk aan te geven en kan ons ook naar de belasting duidelijkheid verschaffen.

Ook de inkoopprijzen neemt de barcommissie in samenwerking met het bestuur onder de loep. Dit moet niet ten koste gaan van de service die we nu hebben. Feit is wel dat we wanneer we goedkoper in gaan kopen de prijzen ondanks de verhoging van de marktprijzen redelijk stabiel kunnen houden.

– Jupiler                         € 1,60

– Hertog Jan                 € 1,75

– Texels Skuumkoppe € 2,25

– Brugse Zot blond      € 2,50

De oude voorraden Warsteiner op fles is het verzoek op te maken tegen de oude prijzen € 1,60 normaal pils en € 2,25 Warsteiner speciaal. De prijzen hangen ook aan een flyer in de kantine. Binnenkort verschijnt er een uitgebreide bierkaart.

Binnenkort verschijnt er ook een nieuwe versie van de bar instructie

bar@ttvavanti.nl

De barcommissie