De nieuwste ledencijfers van de NTTB per ultimo 2016 zijn zeer verontrustend. Naar verluidt is het ledenaantal in 1 jaar tijd met 3.920 afgenomen tot onder de 25.000. In 2012 waren het er nog ruim 32.000. Daarmee is de Tafeltennisbond inmiddels kleiner dan bijvoorbeeld de Dartbond, Biljartbond of de Roeibond en vergelijkbaar met de Schaakbond. Er moet dringend iets gebeuren, want op deze manier dreigt onze mooie sport straks alleen nog te worden beoefend in achterafzaaltjes door steeds ouder wordende mannen en een klein contingent vrouwen uit dezelfde leeftijdsklasse. Tot de dood er letterlijk op volgt. De jeugd laat het massaal afweten.

Dat het tafeltennisaanbod aan herziening toe is, is iedereen duidelijk. Wat en hoe precies moet worden uitgezocht door leden te enqueteren, maar ook – en bovenal – de bijna 4.000 afhakers van het afgelopen jaar kunnen een belangrijk inzicht geven in waar het fout zit. Ook de jeugd die tafeltennis toch wel leuk (b)lijkt te vinden is een dankbare onderzoeksgroep. Wat is er voor nodig om hen naar een tafeltennisvereniging te krijgen? Waarom komen ze nu niet? 2017 wordt een cruciaal jaar voor de tafeltennissport. Op basis van een goede analyse kunnen stappen worden gezet om het tij te keren. Als die analyse niet of niet goed wordt gemaakt zal het schip verder zinken.

Met een ding kan de NTTB zonder risico morgen al starten:  het maken van een landelijke campagne om tafeltennis te promoten. En dat moet dan natuurlijk wel een goed doordachte campagne zijn met een aansprekend boegbeeld. Als de verenigingen hierop aanhaken met een aantrekkelijk aanbod – kinderen moeten het naar hun zin hebben – dan kan dit de aanwas alvast een zetje in de goede richting geven.

Ik wens jullie allemaal een mooi tafeltennisjaar!

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl