De zomerperiode is aangebroken. Een tijd van even geen of weinig tafeltennis. Dat geeft ieder de tijd om iets anders te doen. Het bestuur heeft tijdens de ALV al aangekondigd dat er in de zomerperiode 42 zonnepanelen op het dak van het clubhuis worden geplaatst. Op woensdag 29 juni en donderdag 30 juni is het zo ver. Solar2020 gaat op deze dagen aan de slag met de installatie van de panelen. Op woensdag 6 juli zal vervolgens de huidige analoge energiemeter vervangen worden door een ‘slimme meter’.  Vanaf dat moment zijn we er klaar voor om zelf energie op te wekken (en dit te administreren). Op jaarbasis zouden de zonnepanelen zo’n 10.000 KW stroom moeten opleveren.

Behalve de zonnepanelen wordt in de vakantieperiode ook de verlichting in het clubhuis, met uitzondering van de speelzaal, vervangen door LED-verlichting. Ook dit zal een besparing op de energierekening betekenen. Een en ander is mogelijk gemaakt door toegekende subsidies van respectievelijk de RVO (30% subsidie op aanschaf zonnepanelen) en het Rabobank Coöperatiefonds, dat de kosten van de LED-verlichting voor haar rekening neemt.  Bij elkaar een mooi investeringsbedrag  waarmee onze vereniging enerzijds een forse besparing op de energierekening kan realiseren en anderzijds een steentje bijdraagt aan energiebesparing en de energietransitie naar duurzame energie. Avanti loopt als tafeltennisvereniging hiermee voorop. Ik wens ons een lange en vooral zonnige zomer toe!

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl