De Nederlandse Tafeltennisbond heeft het Mulier Instituut gevraagd onderzoek te doen onder leden en voormalige leden van de bond. “De resultaten stellen de NTTB in staat om diensten beter af te stemmen op de behoeften van leden én ledenbehoud te stimuleren”, zo staat er in de mail die ook u mogelijk heeft gekregen.

Nog even kort de aanleiding. Het hoofdbestuur van de NTTB wil de dramatische neergang waarin de tafeltennissport is terechtgekomen stuiten door de competitie aan te passen. Er lag al een voorstel om met de jeugd naar een duo-competitie over te stappen. De afdelingen zouden moeten volgen en ook de landelijke teams moeten minder wedstrijden gaan spelen als het aan de Bond ligt. De clubs, waaronder TTV Avanti, hebben gevraagd naar de analyse en onderbouwing van de plannen. Daar moest de Bond wonderbaarlijk het antwoord schuldig op blijven. De dringende suggestie vanuit de clubs om onderzoek te doen is nu ter harte genomen. Dat is positief.

Welke vragen worden in deze enquete zoal gesteld? Als niet competitiespelend lid kreeg ik het volgende voorgeschoteld: Met welke aspecten associeert u tafeltennis? Wat zijn de belangrijkste redenen om te tafeltennissen? Neemt u deel aan de competitie? Wat moet er veranderen aan de competitie? Gaat u bij veranderingen weer deelnemen?

Een goede poging om de sentiment onder de voormalig leden en huidige leden te peilen.  Wat nog mist is een onderzoek onder potentiele leden, met name de jeugd. Wat is ervoor nodig om hen aan het tafeltennissen te krijgen? Ik hoop dat het Mulier Instituut hier ook onderzoek naar doet. Want het is mijn overtuiging dat alleen door het eigentijdser maken van de competitie er niet veel meer mensen gaan tafeltennissen. Het zal hoogstens de leegloop verminderen. Minstens zo belangrijk is te weten hoe de tafeltennissport de jeugd weer aan zich kan binden. Wie de jeugd heeft, heeft immers de toekomst.

Desalniettemin wil ik de enquete warm aanbevelen. Meedoen is echt belangrijk voor een betere toekomst van onze sport en wellicht ook voor uw eigen speelplezier.Laat uw stem dus horen!  Tenminste als u wordt benaderd. Ik ben er recent achtergekomen dat slechts een steekproef van de leden en ex-leden van de Bond wordt benaderd. Dat vind ik om een aantal redenen een gemiste kans. En dat is dan weer minder positief.

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl