LONDEN – Martin Groenewold heeft zich niet weten te plaatsen voor de laatste acht van het World Championship of Ping Pong. De laatste Nederlandse vertegenwoordiger was niet opgewassen tegen de Spanjaard Monzo en verloor in twee sets. Vooraf werd er nog gedacht dat er kansen waren voor de Nederlander, maar tijdens de wedstrijd bleek dat de Spanjaard toch een maatje te groot was voor ‘De Kale Krijger.’ Het tempo was te hoog en Monzo speelde simpelweg te goed voor Martin, die nu toch met een trots gevoel het toernooi verlaat.

Al tijdens het laatste kwalificatietoernooi in Harlow bleek dat het niveau erg hoog lag en dat bleek ook tijdens het WK Schuurpapier. Martin was na de wedstrijd ontgoocheld dat hij zijn beste spel niet kon laten zien, maar realiseerde zich ook dat het geen schande was om van de Spanjaard te verliezen. Monzo is namelijk de nummer vijf van Spanje en verloor met zijn team DKV Borges Vall in de vierde ronde van de ETTU Cup van de Belgische club Logis Auderghem.

Het niveau stijgt elk jaar

Het was dit jaar onmogelijk om te bepalen welke spelers de finale zouden halen. Vooraf werd al aangekondigd dat grote namen wel eens snel konden sneuvelen. Dat bleek inderdaad de wedstrijd daarna, toen de tegenstander van Monzo bekend werd. De Rus Maxim Smyrnev, grote favoriet voor de titel, werd er afgeslagen door de Chinees Yan. Toen Martin even later plaats nam op de tribune, zag hij tot zijn verbijstering dat de Spanjaard enkele matchpoints kreeg tegen de Chinees.

Uiteindelijk wist de Chinees de wedstrijd alsnog naar zich toe te trekken. Maar eigenlijk zou de tweede dag de boeken ingaan als een bijltjesdag voor de grote favorieten. Smyrnev, Baggaley, Rumgay werden tot ieders verbazing een ronde na de verliespartij van Mart uitgeschakeld. Daarom kan Martin terugkijken op een goed toernooi en ook concluderen dat hij er alles uit heeft gehaald wat erin zat. Dat de Duitser Alexander Flemming de finale haalde, verbaasde niemand, want hij stond erg goed te spelen. Maar de finaleplek van de Chinees Yan had niemand zien aankomen. Uiteindelijk won de Chinees, ook wel door wat fysieke ongemakken bij de Duitser.