foto1In 2011 werd het 50-jarig bestaan van Avanti gevierd. De officiele oprichtingsakte dateert van 9 december 1961. Avanti bestaat echter al zo’n tien jaar langer: eind juli 1951 werd er een tafeltennisclub opgericht in Hazerswoude-Dorp.

Het idee kwam van kapelaan Visser die dit bij Wim van Beek neerlegde. Uiteindelijk is door Wim van Beek, Jan Out, Wim van Vliet, Piet van Leeuwen, Lena Loomans en kapelaan Johan Visser de TTV Avanti opgericht. De naam werd bedacht door pastoor Boos. Bij de oprichting begon men met 11 leden. Om de sport te promoten werd er een demonstratie gegeven door enkele leden van de Treffers uit Roelofsvarendsveen, waaronder Wout Heemskerk, de nationaal kampioen in 1951.In Hazerswoude waren er veel jongelui die ook zo goed wilden leren tafeltennissen en aan het eind van de avond had men 91 leden.

Trainingen
In eerste instantie speelden de jongens en meiden apart in de toneelzaal van de Oude School (nu plek van Stek en Pippeloentje), waar twee tafels konden staan. In de andere zaal werd gerepeteerd door het kerkkoor en de toneelvereniging. Het apart trainen van de jongens en de meisjes hield niet lang stand; na ongeveer 6 maanden werd er ook gemengd gespeeld.

Er werd op zondagmiddag en -avond gespeeld. De avonden waren erg gezellig met een gemiddelde opkomst van 20 jonge mensen. In de beginperiode is er zelfs enige tijd een trainer geweest, Wil van Zoelen. Na een half jaar ging hij ten onder aan zijn eigen succes. Het was de bedoeling dat hij allen deĀ  ‘topspelers’ zou trainen, maar alle jongeren wilden het niveau van Wout Heemskerk bereiken. Zo ontstond er een roulatiesysteem waarbij ieder lid een kwartier persoonlijke training kreeg door tegen Van Zoelen te spelen. Per avond kregen zo maximaal 10 leden training en de volgende week weer 10 anderen enzovoort. Dit zette geen zoden aan de dijk en de trainer vertrok.

Het Bestuur
Het bestuur pakte de zaken serieus aan. Zo werd er bijvoorbeeld elke maand vergaderd. Ook waren er een of meerdere bestuursleden aanwezig bij de trainingen om de orde in de zaal te handhaven. In het begin was Jan Out voorzitter en Wim van Beek secretaris. Rond 1954 werd Wim van Beek voorzitter en Huub Verdegaal secretaris. Kapelaan Visser fungeerde als ‘geestelijk adviseur’. Annie Brugman inde als ‘penningmeester’ de contributie, 35 cent per avond, en hield dit bij in een schrift. Tijdens een van de bestuursvergaderingen werd een kasverschil van 6 cent opgehelderd: er was een postzegel niet opgeschreven!

Toernooien en Competitie
Elk jaar werden er clubkampioenschappen gehouden. De dames en de heren speelden op verschillende avonden en de winnaar kreeg een wisselbeker. Als die beker 3 keer achter elkaar of 5 in totaal werd gewonnen, mocht je hem houden. In de begin jaren ’50 ging de strijd bij de heren tussen Kees en Goof van Leeuwen en in de latere jaren behaalden Joop de Boer, Piet de Groot en Kees Jacobs het kampioenschap. Bij de dames waren Leny Kouwenhoven en Annie Brugman de sterksten. Halverwege de jaren 50 werden ook de Hazerswoudse Kampioenschappen georganiseerd. De eerste Hazerswouds Kampioen: Jopie de Groot.

De NTTB bestond ook al in die tijd. De Avanti-teams speelden in de regio Den Haag-Leiden. De competitie werd in de periode september- april gespeeld waarin men elkaar 2 keer ontmoette. Daarna volgden promotie wedstrijden om in het volgende seizoen een klasse hoger uit te mogen komen. De clubkleding bestond uit rode T-shirts met een embleem op de voorkant en een lange broek. In de zomer werd er een kortere broek gedragen. In 1955 bestond het 1e herenteam uit Joop de Boer, Kees van Leeuwen en Huub Verdegaal. Zij werden een aantal seizoenen achter elkaar eerste in de 4e klasse, maar slaagden er steeds net niet in om de promotiewedstrijden te winnen. De dames speelden in de 3e klasse en de jongens junioren in de 2e klasse. Volgens de leden destijds was de sfeer in die tijd enorm gezellig. Met name tijdens de fietstochten die een keer per jaar werden gehouden had men een hoop lol.