Samenwerking met andere clubs in de omgeving ligt niet altijd voor de hand. Veel clubs beschouwen de buurman toch ook gewoon als concurrent. Op verscheidene vlakken kan samenwerking echter meerdere grote voordelen bieden en uiteindelijk alle betrokken clubs versterken. Het kan soms het steuntje in de rug zijn dat een club nodig heeft om het hoofd boven water te houden, maar samenwerking kan net zo goed een aantrekkingskracht hebben op leden die de clubs afzonderlijk van elkaar niet konden realiseren. Clubs in de omgeving zijn potentiële partners!

Vanuit deze gedachte hebben TTV Avanti, Hazerswoudse Boys  en Tehado de koppen bij elkaar gestoken. Doel was te onderzoeken of er kan worden samengewerkt bij het laagdrempelig kennis laten maken van kinderen (leeftijd tot 12 jaar) met diverse sporten alvorens zij een meer definitieve keuze maken. Ook de mogelijkheden om meerdere sporten tegelijkertijd te beoefenen zouden hierbij betrokken kunnen worden . Bijvoorbeeld om korting te geven als een tweede sport wordt bedreven. Zo is het idee van een gezamenlijke Sportkaart ontstaan. [wpdm_package id=’7579′]

De 3 buurverenigingen organiseren vanaf september 6 weken lang kennismakingslessen die gratis en vrijblijvend door leerlingen van de basisschool kunnen worden gevolgd. Daarna hopen we natuurlijk dat er een keuze voor een sport (of misschien wel 2 sporten, wie weet…..) wordt gemaakt. Zo hopen we dat meer kinderen meteen de voor hen meest geschikte sport kiezen en er uiteindelijk ook meer kinderen gaan sporten. In januari en mei worden de kennismakingslessen herhaald. Dat zijn de perioden dat kinderen en hun ouders zich orienteren bij sportverenigingen. Natuurlijk gaan we steeds evalueren hoe het gaat en waar we bij kunnen sturen om de Sportkaart tot een succes te maken. En bij gebleken succes zijn natuurlijk ook andere sportverenigingen uit Hazerswoude-Dorp van harte welkom om mee te doen met dit initiatief.

Ik hoop dat deze samenwerking tussen onze verenigingen het begin is van een verdergaande samenwerking tussen verenigingen in Hazerswoude-Dorp. Afgenomen kinderaantallen in onze kern, de steeds hogere eisen waaraan verenigingen moeten voldoen, de steeds grotere uitdaging om voldoende vrijwilligers te vinden nopen tot samenwerking, zeker op de langere termijn. Het is dus goed om nu al te beginnen met te verkennen waar je met samenwerking win-win situaties kunt creëren. Zie de buurman dus niet als concurrent, maar als potentiële partner.

Nico Stolwijk

voorzitter@ttvavanti.nl